Duben je již řadu let označován jako měsíc bezpečnosti. V průběhu tohoto měsíce probíhá mnoho osvětových akcí zaměřených na zvýšení bezpečnosti na silnicích. Akce necílí jen na řidiče, ale také na chodce či cyklisty. Osvěta se často orientuje na děti, které patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Víte, jak své děti chránit, než vyrazí na jaře na kolo?
Jako měsíc bezpečnosti byl duben v ČR poprvé označen v 70. letech. BESIP ve spolupráci s dalšími státními institucemi tehdy vytvořil osvětovou kampaň, která reagovala na vzrůstající nehodovost na silnicích. Pro kampaň byl vybrán duben, protože s příchodem jara se na silnici vrací sezónní řidiči, motorkáři, cyklisté a větší počet chodců. S nárůstem provozu pochopitelně stoupá i počet dopravních nehod.
K nejohroženějším skupinám patří především děti. Pokud s nimi plánujete vyrazit na kolo nebo koloběžku, měli byste dodržovat základní bezpečnostní pravidla. Ta začínají již pořízením adekvátního vybavení.
Helma je základ a také zákonná povinnost
Ochrannou helmu by měli z bezpečnostních důvodů nosit všichni cyklisté bez rozdílu věku. U jezdců do 18 let je ale nasazení helmy při jízdě dokonce stanoveno zákonem. Bezpečnostní funkci vám splní jakýkoliv model od prověřeného výrobce. Nicméně u dětí se snažte vybrat spíše lehčí helmu. Těžší kusy představují pro dětskou krční páteř zbytečnou zátěž.
Nezapomínejte ani na další části povinné výbavy:
- přední a zadní brzdu,
- odrazky,
- a v případě snížené viditelnosti také osvětlení.
Na koloběžkáře je z pohledu zákona nahlíženo jako na cyklisty. Povinná výbava je tedy stejná. Již samotná povinná výbava výrazně přispívá k bezpečnosti malého cyklisty. Nicméně není na škodu jít v této oblasti trochu dál.
Základní pravidlo zní: Vidět a být viděn
Viditelnost dítěte můžete umocnit vhodně zvolenými reflexními prvky. Například reflexní samolepky či přívěsky jsou často navrženy tak, aby se líbily právě dětem. Oblibu si získaly i reflexní tyčinky, které se jednoduše nacvaknou přímo do výpletu kola.
Při prvních jízdách nejsou od věci ani chrániče na kolena a lokty. Využít můžete klidně modely určené na inline brusle. Speciální cyklistické chrániče se pak hodí pro zkušenější jezdce při jízdě v terénu. Zbytečným odřeninám zabrání také cyklistické rukavice. V rámci těch dětských bez problémů vyberete zajímavý model s výraznými barvami, vzory nebo pohádkovými a filmovými postavičkami.
Spoustu ošemetných situací vyřeší i obyčejný zvonek na kolo, kterým na sebe dítě včas upozorní. Nezanedbatelnou bezpečnostní roli mají cyklistické brýle. Ty zlepšují viditelnost na cestu a chrání oči před ostrým sluncem, větrem nebo poletujícím hmyzem.
Vezměte děti nejdříve na dopravní hřiště
Předtím, než s dětmi vyrazíte na silnici, byste je měli seznámit s dopravními předpisy. Lepší než teoretické vysvětlování je praktická zkouška v bezpečných podmínkách. K té vám výborně poslouží dětské dopravní hřiště. Děti si v tréninkovém provozu procvičí dopravní značky, semafory, přednosti v jízdě, řazení do jízdních pruhů a další běžné situace.
Přestože dítě může jezdit v silničním provozu samotné již od 10 let, první jízdy byste měli absolvovat s ním. Ujistíte se, že dítě bezpečně ovládá dopravní předpisy a nijak neohrožuje sebe ani ostatní.
V ideálním případě by minimálně jeden z jezdců měl na společných vyjížďkách disponovat základní cyklolékárničkou s obvazem, náplastmi, trojcípým šátkem, latexovými rukavicemi a dalším základním vybavením. Spolu s pořizováním lékárničky si s dětmi raději projděte zásady první pomoci. Na internetu během chvíle najdete dostatek užitečných materiálů. Doporučit lze například aplikaci První pomoc od Českého červeného kříže.
Jděte sami příkladem
V neposlední řadě nepodceňujte význam vlastního chování a snažte se dětem jít příkladem. Pokud dítěti vysvětlujete, že musí nosit helmu a vždy čekat na zelenou, ale vy sami to před ním neděláte, tak se vaše rady mohou snadno minout účinkem.
Nezapomínejte, že děti se z velké části učí právě pozorováním a jako vzor jim v dětství slouží především rodiče. Proto se snažte dítěti předat zásady bezpečného chování v silničním provozu. A je jedno, jestli v danou chvíli zrovna sedíte na kole, za volantem nebo jdete po svých.
Typické problémy? Jízda bez helmy nebo po chodníku
Jakých prohřešků proti pravidlům silničního provozu se cyklisté nejčastěji dopouští?
- Jízda bez helmy: Jak bylo řečeno, pro jezdce do 18 let je helma povinná.
- Jízda po chodníku: Cyklisté smí jet po chodníku pouze v úsecích, kde jim to povoluje značka či dodatková tabule. Navíc zde musí upravit rychlost na maximálně 20 km/h.
- Nepoužívání cyklistické stezky: Pokud je na dané trase oddělený jízdní pruh pro cyklisty či stezka, musí ji cyklista využít. Výjimku tvoří jen případy, kdy by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
- Nerespektování dopravních značek a světelné signalizace: Cyklista se těmito ukazateli musí řídit stejně jako řidiči motorových vozidel.
- Jízda bez osvětlení: Osvětlení je povinné za snížené viditelnosti. Někteří cyklisté spoléhají na to, že se vrátí ještě za světla. Když se však výlet neočekávaně protáhne i po setmění, bez osvětlení by neměli v jízdě pokračovat.
- Jízda pod vlivem alkoholu: Podobně jako u řidičů platí i pro cyklisty nulová tolerance alkoholu.
Ukázat vybavení na kolo