Nafoukat, namazat a jede se. Stačí to? V tomto článku si projdeme pět jednoduchých kroků, jak připravit kolo na novou sezónu. Zabere vám to jenom chvilku a za ten dobrý pocit, že vás kolo někde nevypeče, to stojí.
Tento článek je určen běžným rekreačním cyklistům. Extra zapálení cyklisti a profíci, kteří kolo mnohdy neodloží ani přes zimu, všechny body údržby níže znají a určitě by šli ještě do větších detailů. Ale naším cílem není kolo rozmontovat do posledního šroubečku. Chcete se prostě jenom hezky a bezpečně svézt, ne? Ať už máte kolo ze Sportisima, nebo odjinud.
Tohle je 5 kroků, jak připravit kolo po zimě:
- kolo očistěte nebo rovnou umyjte,
- namažte to, co se má namazat,
- nafoukejte pneumatiky,
- zkontrolujte brzdy a přehazovačku,
- zkontrolujte povinnou výbavu.
Ukázat příslušenství pro servis kola
Kolo očistěte nebo rovnou umyjte
Svoje kolo nezapomeňte před první vyjížďkou do nové sezony očistit nebo rovnou umýt. Pokud stálo celou zimu někde v garáži, ve sklepě nebo na balkóně, určitě to bude potřebovat. Nejen, že od zaprášeného kola byste se zašpinili, ale jemný prach a další nečistoty neprospívají ani jednotlivým komponentům.
Ale pozor, s vodou to nepřehánějte! Ideální je použít mokrý hadr a s ním přetřít sedlo, řídítka, rám, vidlici a nakonec i to nejšpinavější – kazetu, převodník(y) a pedály. Na tyto mastné součásti, ale klidně i na zbytek, můžete použít speciální čistič na kolo na bázi odmašťovače.
Nikdy, ale opravdu nikdy nedělejte dvě věci: Nikdy kolo nemyjte vysokotlakou pistolí (vapkou), protože by se voda zaručeně dostala i do vnitřních částí komponentů a do ložisek, a nikdy jej nemyjte, pokud venku ještě mrzne. Obojím byste si kolo mohli poškodit.
Umyté kolo nezapomeňte pečlivě usušit. A můžeme přejít k dalšímu kroku…
Namažte to, co se má namazat
U cyklistiky rozhodně neplatí hláška „kdo maže, ten jede“. Alespoň ne v tom smyslu, že nacákáte olej na všechno, na co vám na kole padne zrak. Maže se pouze řetěz a odpružená vidlice. Ještě než začnete, doporučujeme zakrýt si hadrem případné kotouče brzd, na něž se mastnota nesmí nikdy dostat – kolo by přestalo brzdit.
Na řetěz použijte přímo olej na řetězy, který má optimální hustotu. Dělá se více druhů, tak můžete zvolit univerzální nebo třeba ten trošku hustší do deště, který na řetězu vydrží déle. Olej naneste na co nejčistší řetěz pouze v malém množství, několikrát protočte pedály a přebytečnou mastnotu otřete do hadru – olej má smysl uvnitř článků řetězu, ne na jeho povrchu.
Nedoporučujeme používat univerzální spreje typu WD-40, protože svým složením se pro cyklistické komponenty nehodí.
Odpružená vidlice, respektive její kluzáky, se mažou vždy silikonovým olejem. Na čistou vidlici stříkněte trochu oleje a párkrát propružte. Na kluzácích se objeví kroužek špíny, ten utřete do hadru. Stříkání a propružení opakujte, dokud se na vidlici nepřestane tvořit špína. Ani zde nesmí z vidlice olej kapat, takže přebytečné množství utřete – chceme docílit pouze jemného olejového filmu. Takto se maže vzduchová i pružinová vidlice.
Velkou chybou by bylo nastříkat mazadlo taky na ozubená kola v kazetě nebo do přehazovačky, protože tyto komponenty nejlépe pracují úplně čisté nebo s vazelínou namazanými vnitřními mechanismy z výroby.
Vazelínu ale můžete použít i vy. Doporučujeme vytáhnout sedlo a namazat vazelínou sedlovou trubku, čímž zabráníte skřípání sedla při jízdě. Je dobré taky odmontovat pedály a namazat vazelínou závit – opět kvůli odstranění křupání a taky kvůli tomu, abyste v budoucnu pedály snadno povolili.
Nafoukejte pneumatiky
Správně nafoukané pneumatiky zajistí, že kolo bude mít dobré jízdní vlastnosti. Málo nafoukané pneumatiky sice můžou hezky vstřebávat nárazy a podílet se společně s vidlicí na tlumení, ale pokud jsou na zemi příliš „rozpláclé“, tak mají velký valivý odpor.
Naopak přefouknuté pneumatiky sice mají menší kontakt s vozovkou, takže mají nízký valivý odpor, ale ztrácejí své tlumící schopnosti – naopak kolo kvůli nim při přejetí jakékoliv nerovnosti nepříjemně odskakuje.
K nahuštění pneumatik budete potřebovat pumpičku – dílenskou, malou cyklopumpičku nebo si můžete zajet ke kompresoru u čerpací stanice. U čerpací stanice kolo nafoukáte pouze tehdy, pokud máte klasický široký ventilek – autoventilek (AV/Schrader). Pokud máte galuskový ventilek (FV/Presta), který se začal hojně používat s nástupem horských 29″ kol, budete potřebovat redukci. Ta bývá součástí malých cestovních pumpiček.
Jaké jsou optimální hodnoty tlaků? Orientačně se dá říct, že jezdec o hmotnosti 75 kg by měl mít nahuštěné horské kolo na cca 2,5 baru (bezdušový systém klidně jen 1 bar), trekové na 4 až 6 barů a silniční 8,5 až 9 barů. TOP pláště a galusky na ještě více.
Pokud nemáte pumpičku s manometrem, tlak v pneumatikách můžete zkontrolovat i pohmatem a při nasednutí na kolo. Při sezení plnou vahou na sedle by zadní pneumatika měla být u země jen trochu zmáčklá, určitě ne „rozpláclá“. Když budete jezdit čistě po asfaltu, doporučujeme vyšší tlak, když v terénu, tak spíše nižší tlak (kvůli lepšímu tlumení).
Na kole se fouká ještě vzduchová odpružená vidlice, ale na to potřebujete speciální vysokotlakou pumpičku na odpružené vidlice. Běžná pumpička na to nestačí a mohli byste si z vidlice ve vteřině vypustit všechen vzduch.
Zkontrolujte brzdy a přehazovačku
Před první delší vyjížďkou se na kole nezapomeňte testovacím způsobem projet. To znamená rozjet se na rovince, zkusit zabrzdit přední brzdou, zadní brzdou, vyzkoušet všechny převodové stupně, zatáčení a podobně. Už prvních pár metrů vám napoví, jestli je po zimě všechno v pořádku. Doufáme že ano!
Pokud byste z kola slyšeli divné vrzání, můžete se pokusit závadu odstranit doma – může to být třeba nějaká nečistota, zbytek vody, málo namazaný řetěz nebo něco podobného. V případě podezření na závažnější problém se raději stavte do nejbližšího cykloservisu. Tam vám odborně seřídí také brzdy (doplnění kapaliny do hydraulických brzd, výměna destiček u starších typů brzd) nebo přehazovačku (seřízení chodu, dorazů).
Kolo jste neměli v servisu pěkně dlouho? Možná vám vymění také vytahaný řetěz a další komponenty. Pokud si troufáte, do pokročilého servisu se můžete pustit klidně sami – většinu náhradních dílů najdete na Sportisimo.cz.
Zkontrolujte povinnou výbavu
Na závěr si nezapomeňte zkontrolovat, že máte povinnou výbavu. Co musí mít cyklista na kole, aby mohl vyrazit na silnici, upravuje v České republice vyhláška č. 341/2002 Sb.
Ve dne a v běžných podmínkách patří pro povinné výbavy pro dospělé dvě funkční brzdy, které jsou na sobě nezávislé, zadní odrazka červené barvy, přední odrazka bílé barvy, oranžové odrazky na pedálech, oranžové nebo jinak reflexní odrazky ve výpletu předního či zadního kola a řídítka se zaslepenými trubkami.
Večer a při snížené viditelnosti vyhláška vyžaduje ještě přední světlo bílé barvy a zadní světlo červené barvy. Pojem „světlo“ je poměrně široký. My doporučujeme dopředu skutečné světlo, které vám osvítí cestu, nikoliv pouze blikačku. Naopak vzadu je blikačka vhodná, protože zpravidla funguje jako odrazka i blikačka.
Vyhláška se zmiňuje také o tom, že některé reflexní prvky povinné výbavy lze nahradit reflexními prvky na cyklistickém oblečení, ale to spíše nedoporučujeme. Co ovšem doporučujeme velmi, je zvýšit bezpečnost tím, že budete na kole mít vždy kvalitní helmu, rukavice a třeba i chrániče. V některých případech, například na cyklostezkách, se vám může hodit ještě zvonek. A co tachometr, košík na lahev, brašnu nebo zámek? Máte?
To je vše. Pokud jste následovali všech 5 kroků, jak připravit kolo na novou sezónu, mělo by být naprosto v pořádku.
Přejeme vám spoustu najetých kilometrů bez nehody a kdybyste se potřebovali dovybavit, rádi vám pomůžeme s výběrem cyklistické výbavy na prodejně nebo na Sportisimo.cz.
Ukázat příslušenství pro servis kola